Projekt Matematyk w Kuchni

KolażeKrólowa nauk – matematyka jest postrzegana przez pryzmat stereotypów jako trudna i niezrozumiała. Chcieliśmy zaprzeczyć powszechnie powtarzanej opinii i pokazać inne oblicze matematyki, bardziej praktyczne i dobrze nam znane z codziennych czynności. Dwie 16-osobowe grupy śmiałków, gotowych pokonać najbardziej skomplikowane zadania, podjęły wyzwanie Stowarzyszenia Calos Cagathos i pod czujnym okiem królowej kuchni – Anny Liszewskiej oraz kontrolą ścisłych umysłów Marzeny Świeczak i Anety Gałkowskiej sprawdzają co może zrobić matematyk w kuchni 🙂 Projekt współfinansowany jest przez Fundację mBanku w ramach programu mPotęga.

102D31002102D31007102D3100

Pierwsze warsztaty to zdobywanie Rogalika Krucho-Drożdżowego z Marmoladą 🙂 Zabawa z odmierzaniem, ważeniem i przeliczaniem jednostek. Gramy, dekagramy i kilogramy nie miały przed nami żadnych tajemnic. Jak sprawdzić ile ważą 3 łyżki cukru? Nic prostszego – przecież jesteśmy kreatywni: można odejmować, wysypać bezpośrednio na wagę albo wykorzystać przycisk „tara”. Po odmierzeniu, zważeniu i przeliczeniu odpowiednich ilości składników mogliśmy przystąpić do wykonania rogalików. Tu też stanęliśmy twarzą w twarz z matematycznym wyzwaniem. Jak podzielić ciasto na trzy równe części? Jak wyciąć idealne koło o podanej średnicy i jak je podzielić na 8 równych kawałków? Z pomocą przyszły nam zdobyta w szkole wiedza i odpowiednie talerze. Zajęcia zbliżały się do końca a przed nami była kolejna zagadka do rozwiązania. Dlaczego z tej samej porcji ciasta każda grupa otrzymała inną ilość rogalików? Zadanie godne matematycznego Sherlocka Holmesa rozwiązane zostało w kilka sekund. W oczekiwaniu na słodkości nie było nudy. Częste sprawdzanie i pytanie która godzina doprowadziło nas do obliczeń zegarowych. Wyniki otrzymaliśmy podobne: czas płynął zdecydowanie za szybko.

102D31006102D31004

102D31000102D31003

W październiku w pracowni gastronomicznej pojawił się Dyniowy Potwór. Nasi śmiałkowie pokonali go groszkiem ptysiowym zamieniając w przepyszną zupę krem. Obierając warzywa i siekając wykorzystywali tajniki różnych kształtów. Jaki jest idealny kształt? Na to pytanie próbowaliśmy odpowiedzieć przy okazji wyrobu groszku ptysiowego. Kule, półkule, stożki i walce oraz różnorodne, bliżej nieokreślone kształty odkrywały swoje tajemnice i wszystkie były idealne po wypieczeniu 🙂 Uczenie matematyki musi być wtopione w działania. Postępując zgodnie z tą dewizą postanowiliśmy polepszyć umiejętności modelowania matematycznego naszych uczestników. Zadanie do wykonania to wykorzystać sprawne liczenie oraz szacowanie wyników wcielając się w rolę kucharzy gotujących dla siebie, 7 lub 10 osobowej rodziny oraz przygotowujących przyjęcie na 100 czy 200 osób. Okazało się, że „trudne” szkolne zadanie nie sprawia żadnych problemów.

102D310013102D310012102D310011102D31001

Matematyk w kuchni nie musi tylko piec i gotować. Nakrywanie do stołu wymaga umiejętności matematycznych, które wykonujemy automatycznie, bardzo często nie zwracając na nie najmniejszej uwagi. Jakże inaczej wyglądają noże i widelce w roli odcinków równoległych i prostopadłych. Wykorzystanie własności symetrii, manipulowanie figurami geometrycznymi, porównywanie kształtów i wielkości, łączenie elementów w jedną całość to nic innego jak sztuka nakrywania do stołu, którą poznaliśmy w nowej odsłonie.

102D310014 102D310015

W zakładce projektu  – Dla rodzica –  znajdziecie karty pracy z przepisami …w sam raz do powtórzenia w domu 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s